In dit artikel wil ik ingaan op een belangrijke reden waarom afslanken tijdens de overgang zo lastig is (en hoe je dit om kunt draaien). Mijn doel is om je te laten inzien hoe je lichaam werkt en hoe je het kan ondersteunen in plaats van tegenwerken. Dit is een voorwaarde om (eindelijk) succesvol gewicht te verliezen, meer energie te krijgen en lekkerder in je vel te zitten. 

De balans raakt zoek

Het is belangrijk om je te realiseren dat de productie van de ‘vrouwelijke hormonen’ progesteron en oestrogeen afneemt tijdens de overgang en de periode hiervoor. Oestrogeen daalt met ongeveer 35% tussen het 35e en 50e levensjaar en progesteron in dezelfde periode met maar liefst 75%. Het gevolg? De balans is zoek. Er is teveel oestrogeen ten opzichte van progesteron. Dit wordt ook wel ‘oestrogeendominantie’ genoemd (zie afbeelding) en heeft de volgende (schadelijke) effecten:

• Als oestrogeen dominant is, kan het lichaam geen vet verbranden voor energie
• Het lichaam slaat (te) makkelijk vet op: vooral rond de benen, buik en bovenarmen
• De stofwisseling vertraagt waardoor je makkelijker aankomt (en minder kunt eten)
• Je voelt je vaak moe en lusteloos en slaapt slecht(er)

Oestrogeendominantie

Stop met zwemmen tegen de stroom in

Dominantie van oestrogeen is voornamelijk een westers probleem. In niet geïndustrialiseerde landen komt deze disbalans maar weinig voor. Vrouwen hebben er niet tot nauwelijks last van overgangsklachten. Hieruit kunnen we de conclusie trekken dat het te maken heeft met ons voedingspatroon en onze levensstijl. Gelukkig hebben we hier zelf controle over en kunnen we heel bewust een ‘switch’ maken. Ik ga je hierbij helpen met de volgende tips!

1. Maak gebruik van Maca

In mijn smoothie-gids maak je kennis met het ‘superfood’ maca. Mijn advies is om het echt te gaan gebruiken. Maca is een zogenoemde adaptogeen wat betekent dat het een regulerende werking heeft in je lichaam. Het zorgt voor een verbetering en een betere balans van je hormoonproductie. Het helpt je dus op een natuurlijke manier de balans te herstellen. 

De aanbevolen hoeveelheid is 2 theelepels per dag. Als je maca dagelijks gaat gebruiken stop dan 1 week in de maand met het gebruik voor een optimale werking. 

Zorg altijd voor voldoende vitamine C en B6

Beide vitamines spelen een rol bij de aanmaak van progesteron. Een tekort kun je je dus niet permitteren. Eet dus elke dag voldoende vers fruit (bijvoorbeeld in een smoothie). Vitamine B6 kun je ook vinden in hennep-proteïne en rauwe cacao waarmee je je smoothies kunt verrijken. 

3. Eet meer groenten

Veel groenten bevatten zogenoemde ‘fyto-oestrogenen’. Ze hebben een zwakkere werking dan lichaamseigen oestrogeen. Bovendien zijn ze adaptogeen. Dit betekent dat ze het oestrogeenniveau bij een tekort aanvullen. Als het oestrogeenniveau te hoog is, blokkeren ze de sterkere oestrogenen. Kortom, ze dragen bij aan een natuurlijk evenwicht. 

4. Vermijd xeno-oestrogenen

Xeno-oestrogenen zijn lichaamsvreemde oestrogenen. Ze zijn sterker dan oestrogenen die je lichaam zelf aanmaakt, verstoren de hormoonbalans en stimuleren de aanmaak van lichaamsvet. Xeno-oestrogenen komen voor in producten gemaakt door de petrochemische industrie. Denk hierbij aan plastic, schoonmaakmiddelen, bestrijdingsmiddelen en cosmetica. Je kunt xeno-oestrogenen vermijden door: 

• zoveel mogelijk voor biologische en natuurlijke voeding te kiezen;
• natuurlijke cosmetica en verzorgingsproducten te gebruiken;
• voor dranken te kiezen die verpakt zijn in glazen flessen;
• (overgebleven) voeding niet in plastic te verpakken. bewaar het bijvoorbeeld in schaaltjes van aardewerk of glas;
• natuurlijke was- en schoonmaakmiddelen te gebruiken;
• van stoffen of papieren tassen gebruik te maken.

5. Help je lichaam bij het afvoeren van xeno-oestrogenen

Het is belangrijk om je lichaam zelf de mogelijkheden/kracht te geven om de hormoonbalans te bewaken door – bijvoorbeeld – xeno-oestrogenen af te voeren. De volgende stoffen spelen hierbij een belangrijke rol. Zorg ervoor dat je ze verwerkt in je voedingspatroon. 

• Chlorofyl: Een aantal koolsoorten zoals boerenkool, broccoli en broccolikiemen bevatten chlorofyl. Het eten van deze koolsoorten helpt het lichaam bij de afbraak van oestrogenen door de lever.
• Diindolylmethaan (DIM): dit stofje zit in groente uit de familie van kruisbloemigen, Denk bijvoorbeeld aan broccoli, bloemkool, boerenkool, radijs, spruitjes, rucola en andere koolsoorten. Door de groente kort te verhitten (wokken of stomen) komt de DIM vrij.
• Glutathion: Onder andere te vinden in zacht gekookte eitjes, walnoten, amandelen, zonnebloempitten en avocado.
• Voedingsvezels: Denk aan volkorenproducten, vers fruit, groente, peulvruchten, noten en lijnzaad.
• Voldoende water: ga aan de ruime kant zitten en drink regelmatig. Je lichaam heeft het (onder andere) nodig bij de afvoer van schadelijke stoffen.
• Vitamine B3: onder andere te vinden in hennepproteïne, noten, wortelen, spinazie en broccoli.
• Vitamine B6: onder andere te vinden in hennepproteïne, banaan, vlees, eieren, vis en noten.
• Vitamine B9: onder andere te vinden in frambozen, rode paprika, spinazie en linzen.
• Vitamine B12: onder andere te vinden in melk, vlees, eieren, vis. Zalm is een zeer goede bron.
• Selenium: onder andere te vinden in knoflook, kip en eieren. 

Ik help je graag bij het maken van de ‘switch’

Ik kan me best voorstellen dat de informatie hierboven best veel in een keer is. Toch is het ontzettend belangrijk om eindelijk echt ‘de switch’ te maken en je lichaam weer in haar kracht te zetten. Ik help je er graag bij!