Hoe meer je leeftijd vordert, hoe belangrijker krachttraining – of trainen met weerstand – wordt. Om dit te begrijpen is het goed om te begrijpen dat je na je dertigste elk jaar een beetje spiermassa verliest. Dit wordt met een mooi woord ook wel ‘sarcopenie’ genoemd. Uit onderzoek blijkt dat een spierverlies van 30 – 40% en meer tussen het dertigste en tachtigste levensjaar heel normaal is. Hierbij gaat het vooral om spieren die betrokken zijn bij kortdurende krachtsinspanningen. Op oudere leeftijd betekent dit dat mensen – bijvoorbeeld bij het opstaan uit een stoel of het zelfstandig aankleden – aangewezen zijn op zorg en begeleiding.

Spierverlies slaat echt toe na het vijftigste levensjaar
Spierverlies komt tot stand omdat het lichaam steeds moeilijker voedingsstoffen kan gebruiken voor de opbouw van spieren. Een reden hiervoor is de tragere bloedstroom, waardoor deze ‘nutriënten’ langzamer verdeeld kunnen worden in het lichaam. Daarnaast wordt het lichamelijke mechanisme dat spierverlies voorkomt steeds minder effectief. Dit komt omdat insuline – dat vrijkomt na het eten en spierafbraak voorkomt – deze remmende werking voor een groot deel verliest in het oudere lichaam. Dit dubbele effect dat spierverlies veroorzaakt gaat pas echt toeslaan na het vijftigste levensjaar.

Energieslurpers vallen weg
Misschien wist je al dat spieren echte calorie-verbranders zijn. Als je lichaam in rust is – je slaapt bijvoorbeeld of zit voor de computer – vragen ze continu energie van het lichaam. Het resultaat is dat het veel makkelijker is om af te vallen. En daar gaat het in de overgang vaak mis. Het spierverlies komt in een versnelling waardoor het lichaam uit zichzelf minder calorieën verbrandt. Het eetpatroon blijft echter hetzelfde. Het resultaat kun je waarschijnlijk al bedenken: langzaam maar zeker komen de kilo’s er steeds sneller aan. Helemaal als je hormonen ook steeds meer uit balans raken.

De oplossing ligt voor de hand…
Het goede nieuws is dat spierverlies niet onomkeerbaar is. Het slechte nieuws is dat je er wel je luie stoel voor uit moet. Krachttraining – en je moet alle associaties met bodybuilding en opgepompte spieren daarbij loslaten – helpt je letterlijk om je lichaam weer in zijn kracht te zetten. De voordelen zijn bijna oneindig. Naast een snellere stofwisseling (veel makkelijker afvallen), geeft het je gezondheid een boost, zorgt het voor meer zelfvertrouwen en geeft het je lichaam letterlijk (de goede) vorm. Tijdens de e-coaching helpen je op weg om deze voordelen zelf in de praktijk te ervaren.